2008/07/27

Söndagsgodis

Just nu är det olidligt varmt här i Borås. Med värmen kommer också en relativt stor brist på energi...
Jag tänkte dock bjuda på några klipp från när den mystiska och mycket skickliga Sizzla talar från sitt Judgementyard. Han hinner avhandla både Jamaicas historia, ganja och visa när han repar med sitt band. För er som inte vet så är inte bara Judgementyard en del av August Town utan det är också där Sizzla har ett av sina hem. Det har blivit en naturlig tillflyktsort för ungdomar, rastas och upcoming artists i närheten, som sizzla tagit under sina vingar. Sizzla själv kallar det ett community center men Judgementyard har flera gånger varit utsatt för brutala polisaktioner och skottlossning har förekommit då polisen anser att det är en samlingspunkt för "badmans" och lokala gängmedlemmar. Huruvida detta påstående från polisen är sant eller inte lämnar jag osagt. Men att "the yard" är strängt bevakat av beväpnade män är välkända fakta.

Sedan vill jag förtydliga en sak för er som undrar varför jag inte lägger upp det senaste, utan blandar gammalt med nytt. Detta är en blogg som speglar min egen personliga musiksmak, och är lite av ett "fönster" för att kunna presentera min smak för andra. Rätt var det är kan det mycket väl dyka upp både jazz och annat också, även om fokus ligger på Jamaicansk och jamaicainfluerad musik.

Ta det lugnt i värmen och må väl!

Del 1.


Del 2.


Del 3.

1 kommentar:

Anonym sa...

sizzla is the man..mi just love him. Bravo för att du skrev om honom..